marianinafrika.reismee.nl

Nieuwe indrukken

Terwijl de familie in Nederland zit te genieten van een héérlijk stukje taart zit ik hier op het dakterras na te genieten van weer een leuke dag. In 2 dagen tijd weer van alles gezien en meegemaakt en daarom een verhaaltje op de blog zodat jullie mee kunnen genieten. Gisteren hebben we meegeholpen op de gehandicaptenschool. De meest trieste gevallen zijn hier te vinden in de leeftijd van 6 tot ongeveer 20 jaar. Kinderen met zowel geestelijke als lichamelijke afwijkingen. Van Downsyndroom, spasme,autisme, ontbreken van armen en/of benen tot waterhoofden en alles wat je verder kan bedenken. Heel bijzonder om te zien hoe afhankelijk de kinderen van elkaar zijn. Ze helpen elkaar met van alles, omdat er geen andere hulp is. Dat betekent dat een kind met down een rolstoel duwt of een spastisch kind begeleidt wordt door 1 met 1 arm. Er zijn totaal zo'n 125 kinderen en per 35 kinderen 1 moeder op de slaapzalen.Ze konden onze hulp goed gebruiken bij de snoezeltherapie. Één op één hadden we een kind die we hielpen, met de middelen die er waren hebben we hen gemasseerd met sponsjes, stokjes, ijsblokjes, massageolie en een slinger van glitters en aan het einde mocht je naast het kindje gaan liggen terwijl je bedolven wordt onder de kusjes, knuffels en aaien over mn krullen ;-) 's middags gingen we met een groepje zwemmen bij een school (omste beurt komen de kinderen aan de beurt gemiddeld 1x per maand) Hoe we er naar toe gingen: met zo'n 7 kinderen op de achterbank, waar normaal maar 3 kinderen kunnen zitten. De kinderen zaten tussen alle opblaasballen & zwembanden in. Het kindje waar ik mee ging zwemmen had geen beentjes en vond het helemaal geweldig. Super om één op één de aandacht te kunnen geven, aangezien ze dit over het vreselijk tekort komen.

Vandaag zijn we voor de 3de dag naar de gehandicapten school geweest in Kampala. Doordat het vanaochtend enorm geregend hadden reden de boda boda's niet en gingen we met de auto naar het project. Zo grappig om te zien dat iedereen het vreselijk koud heeft na een flinke regenbui en dikke jassen en wanten aanhebben terwijl het ongeveer 20 graden is.
Op het programma stond een sport en spel fun middag die wij zouden organiseren. Allerlei nederlandse spellen stonden op het programma: snoep happen, bowlen met waterflesjes, springtouwen, zaklopen, waterloop estafette, spijkerpoepen. Geweldig, de kinderen waren dol enthousiast en deden alles wat ze konden, zoveel mogelijk en al snel was het een grote chaos maar leuk was het wel :)

Morgen gaan we 2 dagen naar Jinja, 1 dag gaan we rondkijken en varen met een bootje op de Nijl. Vrijdag hebben we een 'vrije' dag.

Groetjes en liefs vanuit Kampala met op de achtergrond een mooi christelijk koor met af en toe een bekend lied tussendoor! ;-)

tante Gerrie

Zojuist thuis gekomen van je moeders verjaardagviering met koffie+taart+bowl. Bij ons is het ook nog 20 graden, zomerse temperaturen tot zondag en daarna gaat de temperatuur naar beneden.
Je schrijft mooie verhalen Marian en je doet goed werk!!! Doingood meid. Mooie foto ook met die donkere kinderen!
Het ga je goed en tot de volgende keer.

Ria Wieldraaijer

Wat een prachtig werk, doe je daar Marian. Eén op één even lekker zwemmen met zo'n kindje. En dan te bedenken dat ze anders met 35 kinderen 1 leidster moeten delen. Blijf lekker knuffelen en veel foto's maken!

Piet Houwaart

Wat leuk om dit allemaal mee te maken en om dit te volgen van jou.
Nog veel plezier,
Groetjes Piet en Bep