marianinafrika.reismee.nl

Safari

Alweer mijn laatste blog vanuit Kampala, Oeganda. 2 weken zijn alweer (bijna) voorbij! Zaterdag hoop ik naar Tanzania te vliegen, maar zover is het nog niet en wil ik jullie eerst nog op de hoogte brengen van de afgelopen 3 dagen.

Dinsdag zijn we op safari gegaan. Na 4 uur rijden kwamen we aan bij de chimpansee waar we een trekking gingen doen door het oerwoud, of beter gezegd regenwoud. De hele tocht (ruim 1,5 uur) hebben we lopen soppen in de regen en waren we tot op het bot toe nat. De rangers waren positief en zeiden: ik hoor ze, ik ruik ze: maar helaas! Na nog 2 uur rijden kwamen we aan waar we voor 2 nachten zouden verblijven.

Woensdag was de game drive, om half 7 ’s ochtends gingen we met de ferry naar de overkant van het park met de ferry waar we konden genieten van de zonsopkomst. Na weer uren hobbelen door kuilen en gaten kwamen we op het stuk waar we de big five konden gaan spotten onder leiding van de ranger. Als snel kwamen we de giraffe tegen die mooi voor ons poseerde, die we mooi konden zien vanaf het dak van de safari busje. Vele soorten vogels, buffels, herten, nijlpaarden en giraffe hebben we gezien. Na een tijdje kwam vanuit het gras een olifant (moeder en dochter staken over). Vader olifant vond dat we te dichtbij kwamen en kwam op de auto toegelopen waardoor we een stukje afstand moesten nemen. Helaas niet de hele big five gezien maar 3 van de 5. De leeuw en luipaard waren te ver verstopt. ’s middags gingen we met een bootje varen om de nijlpaarden, krokodillen en vele soorten mooie vogels te spotten. Gelukkig werd het droog toen we het bootje in stapten. Mooie plaatjes kunnen schieten van de nijlpaarden, de krokodil die we tegen kwamen. Na een uurtje varen stapten we uit om naar de top van de waterval te klimmen. Steeds dacht je het mooiste gehad te hebben maar een stukje hoger werd het mooier en mooier. Boven op de top kunnen zijn met welke enorm kracht het water naar beneden wordt gedrukt. Denk je ’s avonds heerlijk gedoucht te hebben en terug te lopen naar het kampvuur, sta je oog in oog met een nijlpaard. Slik, geen probleem. Hier kan het, rustig blijven en er gewoon langs lopen ;-) ’s avonds nog heerlijk kunnen zitten bij een kampvuur, genieten!!

Donderdag vertrokken we in stromende regen richting de rhino trekking. Onder leiding van de ranger gingen we naar de neushoorns toe. De ranger legde ons vriendelijk uit dat de neushoorns hele vriendelijk beesten zijn maar dat als ze zich bedreigd voelen agressief worden. De tip was: ga achter of in een boom zitten, dus….. ;-) Al snel hadden we een gezinnetje gevonden (op 10 meter afstand), moeder en kind neushoorn lagen heerlijk te luieren bij een boom en vader neushoorn lag een stukje verder. Horen we wat geritsel, roept de ranger: move move dus wij in een snel galop(je) er vandoor waarop de ranger ons duidelijk maakte dat we absoluut niet weg mogen rennen :P Na een half uurtje ze geobserveerd hadden begonnen we aan de terug tocht naar Kampala, 2 uur hobbelen en 4 uur de rechte weg. Gelukkig dat er onderweg veel te zien is en we af en toe kunnen zwaaien naar kinderen die zwaaien en roepen: hé Muzungu.

Morgen een vrije dag en zaterdag op naar Tanzania. Hopelijk heb ik daar wifi of iets dat ik af en toe de blog kan bijwerken! ?

Ps. Met het kindje met het gebroken armpje gaat het goed. Het was een ‘goede’ breuk waardoor er geen operatie noodzakelijk was alleen gips. Dit mogen ze er na een aantal weken zelf af halen omdat ze niet in de gelegenheid zijn om naar het ziekenhuis te gaan.
PSS. Ook hebben we daar de kleding uitgedeeld die ik mee had genomen en konden de vodjes omgeruild worden voor een mooi nieuw kledingstuk.

iGabrielle

Gaaf Mar,, klinkt onwijs mooi.
Nog veel succes daar en geniet ook van de mooie reis!
Leuk om je zo te volgen.;)...

Liefsxx

Carolien

hoi Marian,

wat leuk al je verhalen te leven!
nog heel veel succes en ik blijf je volgen!

groetjes Carolien

Loes

Ha Mar!

Geniet er maar lekker van, fijn dat je daar iets kunt betekenen!!
Goede reis naar Tanzania.

xxx

Rinus

Hoi Marian. Geweldig allemaal. Dat is wat anders dan een dagje naar de dierentuin. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Je merkt wel dat de tijd ook doordraait. Je gaat nu alweer verkassen naar Tanzania. Geniet er dubbel van. Groetjes Rinus

lenneke de Kruijf

Hoi Marian,

Wat een prachtige foto`s heb je op face boek gezet zodat wij ook mee konden genieten van een prachtig stuk natuur en wilde dieren.Fijne en leerzame tijd in Tanzania.
Hartelijke groeten van Ome Piet ,tante Lenneke ,Bram en Gijs.

tante Gerrie

Wat een mooi verhaal Marian, en een mooie foto van de buffel. Hoe heet die waterval ook al weer? Je zult wel gaar geweest zijn van dat gehobbel in de auto voor een paar uur. En nu met het vliegtuig naar Tanzania en je moet ook nog een keer overstappen, geloof ik. Stap je wel in het goeie vliegtuig? (grapje) Groeten van tante Gerrie

lindy

Zo aan al je blogs te zien maak je veel mooie dingen mee ! Vind je verhalen echt geweldig.
heel veel plezier en succes nog met alles .
ik blijf je in ieder geval volgen

Ria Wieldraaijer

Wat een leuke belevenissen maak je mee. En heel herkenbaar. Ik heb zo weer zin om dat alles te zien en te ruiken. Geniet er van en op naar Tanzania! Ik blijf je volgen.

Emmy van Ingen

ha Marian,
Wij hebben voor het eerst je verhalen gelezen. Leuk hoor, van onze familie in Burkina Faso horen we ook zulke verhalen.
We hopen dat je in Tanzania ook een leuke en leerzame tijd mag hebben.

Doingoood