marianinafrika.reismee.nl

1ste week in Tanzania

Hujambo, habari gani?

Ja ja, zo langzamerhand leer ik de basis woordjes Swahili ;-) Alweer een week ik Tanzania: wat vliegt de tijd!!

Afgelopen maandag heb ik een rondleiding gekregen door Arusha zodat ik de belangrijkste plekjes weet te vinden ook al wordt ik ook op sleeptouw genomen door een andere vrijwilliger :-) leuk!

Dinsdag zou ik beginnen op het project maar vanwege een holy day hadden we nog een dagje vrij. Met 2 'vrienden' locals zijn we naar matsi moshi geweest ( heet waterbron). 2,5 uur rijden met weer een stuk off road. Nadat ik dacht dat we er nooit meer zouden komen waren we er ineens. Een ontzettend mooi plekje waar we heerlijk konden zwemmen en konden genieten! :)

Pasa, 1 van de jongens, zag ons genieten en wilde ook wel zwemmen (alleen hij kan niet zwemmen zoals heeeel veel andere maar wilde het toch proberen. Met behulp van wat vrienden kwam hij in het water en heeft al die tijd op een tak in het water gezeten en met behulp van ons kwam hij weer uit het water :p . Een tijdje later zag ik een jongetje lang onder water gaan en heb hem gauw boven water gevist. Net hondjes die amper kunnen zwemmen.

Onderweg naar huis weer kunnen genieten van het mooie uitzicht: mount meru en de Kilimanjaro. Genieten is hier niet moeilijk..

Woensdag de eerste dag op het project. Om daar te komen ga ik met 2 soorten dala dala's mee. Geniaal, als sardientjes in een blik en ja er kunnen dr altijd meer bij. Elke keer als ik er in zit lach ik me slap maaaaar: knus is het wel ;-)

De 1ste dag op het project. De kinderen gingen een lied zingen, voelde me helemaal welkom. Schattig die kindjes, en fijn om ze net wat extra aandacht/ liefde te kunnen geven.

Oh en dan de volgende belevenis. Donderdagochtend om 6 uur werd ik wakker van geklop en geroep bij de poort. Na een half uur was ik toch wel benieuwd dus ik en de andere vrijwilliger gingen kijken. Staat daar 7 mensen + politie man die vroegen waar onze watchman was. De agent stond al klaar met zijn handboeien en wij eerst maar even onze coördinator gebeld want hier weet je het allemaal niet. Gelukkig deden we de poort niet open en gingen ze na een tijdje weg al zouden ze terug komen.

Ondertussen hadden wij gauw onze belangrijkste spullen gepakt want we wisten niet of we die nacht thuis zouden slapen. Later hoorde we dat onze bewaker 1 nachtje in de cel moest blijven en wij blijven een nachtje slapen (voor de zekerheid) bij onze coördinator totdat de rust was weder gekeerd. Die avond zelfs nog het 8 uur journaal gekeken ( totdat de stroom uitviel ;-) en s ochtends genoten van een boterham oer hollandse kaas.. hmmmm! Op zulke momenten mis je de Nederlandse producten.

Om het verhaal af te maken, na 1 nacht konden we weer terug: home weet home en een verhaal rijker..

Na weer een dag project hadden we afgesproken met de 2 jongens. Na 1,5 uur waren ze er. Tja Afrika tijd he, niets plannen hier maar leven bij de dag en per uur.

Van alles te weten gekomen over de massai en foto's laten zien van mijn familie en onze boerderij thuis. Geweldig vondt hij het..

Leuk om te zien die toegankelijkheid hier van de Afrikanen. Ze willen meteen een gesprekje en het liefst je nummer of vrienden op facebook.

Nog meer typische afrikaanse puntjes: stroom valt regelmatig uit, sommige mensen lopen op slippers gemaakt van auto banden en nog zoveel meer.

Vandaag heerlijk genoten van een ochtendje zwemmen bij het hotel en dat terwijl ik anders in Nederland op jv weekend was geweest.

Het weer is hier heerlijk, zo'n 30 graden. Elke ochtend geniet ik van mijn ontbijt buiten in het zonnetje en elke avond nog even afkoelen buiten. Moet er nog niet aandenken om thuis te komen in regen en wind maar zover is het nog niet ;-)

Ik zou graag foto's op de blog zetten maar helaas moet dat wachten totdat ik thuis ben..

Morgen is het plan om hier naar de kerk te gaan, ben benieuwd.

Lieve groetjes.

Oh ja ik zie best wel veel verschillen met Oeganda maar dat komt wel bij de volgende blog ;-)

Reacties

Reacties

thuisfront

Hallo Mar hier is het vandaag gewoon een zomer-dag,fijn
het is rustig hier -je zussen naar JV weekend.wat weer een mooi verhaal,je maakt zo een hoop mee,mooi hoor.
groetjes van ons .mam

Rinus

Hoi Marian. Het enthousiasme straalt van je verhaal. Geweldig omdat alles mee te maken. Je geniet met volle teugen. Een Hollandse boterham vind je wel lekker, maar het Hollandse weer niet zo. Wacht maar tot je terug bent dan ben je er zo aan gewend. Zet eens wat foto's op dit blog. Volgens mij heb je ruimte genoeg. Probeer het eens. Succes verder. Groet Rinus

tante Gerrie

Ha die Marian,
Het is alleen maar genieten daar in Tanzania geloof ik. Wat moet je daar voor werk doen? Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen Oeganda en Tanzania.
Ja, het was vandaag een zomerse dag en heb mijn korte broek weer aangehad, zo'n 22 graden en in Limburg is het zelfs 24 graden geworden.
Anita heeft allerlei kleding en spullen meegenomen voor de "bonte avond" vanavond in Otterlo op het JV weekend. Het zal wel weer een dolle boel worden. Er gingen wel 70 personen naar het weekend. Ik denk dat wij morgen een "lege" kerk en de jeugd wel zullen missen. Het is ook herfstvakantie voor de scholen.
Verder gaat het hier zo z'n gangetje, Oma heeft heel veel appels te schillen, die ik met Petra Beukers ben wezen rapen in de Meije bij den Hollander donderdagmiddag. Ook van oma de groeten en tot de volgende keer!
Hou je haaks Marian en weet dat ik voor je bid!
Ik ben benieuwd naar de kerkdienst morgen bij jou.

mary driesen

Hoi Marian,
Leuk je ervaringen uit Tanzania te horen. Ik ben alweer ingeburgerd in Nederland. Oeganda lijkt alweer zo ver weg. Ben heel benieuwd naar je komende belevenissen en de verschillen met Oeganda. Vertel je ook nog iets meer over je project? Heel veel plezier nog. De foto s van Inge zet ik vandaag op dropbox, kan je nog even nagenieten van Oeganda. Tot horens/mails

marian

Ha mary, wat leuk! Heb nog aan je gedacht afgelopen donderdag; je 1ste werkdag. Ik zit hier samen met een andere vrijwilliger Liesbeth. Jullie hebben elkaar ontmoet op de muses bijeenkomst ;-) volgende keer zal ik idd meer vertellen over het project en de verschillen. Leuk ben benieuwd naar de foto's. Hoe was de overgang van Oeganda naar huis?
Groetjes, Marian.

joep.nollet@xs4all.nl

Hoi afrikaanse Marian,
Ongelooflijk wat je allemaal meemaakt. We zitten hier soms met een brok in de keel je blog te lezen .
Wat een wereld ervaring moet het voor je zijn.
Een hele goede tijd nog gewenst in Tanzania.
Wij letten hier wel een beetje op Anneke en soms laat ik (joep) haar met straatje leggen 'n keertje winnen :-)
Hartelijke groeten, Joep & ineke

Jan & Diny dolman

Hoi Marian,
Wat leuk om te lezen dat je het in Tanzania zo goed naar je zin hebt en al zoveel nieuwe dingen hebt meegemaakt.
Wij zijn ook al weer terug in het koude kikkerland en ook al weer aan het werk.
We blijven je blog volgen en wensen je nog een hele fijne tijd. Lieve groetjes van ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood