marianinafrika.reismee.nl

Op tour

Fawaka? (Hoe gaat het?)

Ruim 2,5 week alweer hier en wat vliegt de tijd.. elke dag wordt het leuker en leuker. “Gewoon” omdat ik me steeds meer thuis voel, mensen leer kennen en rond cross door de stad alsof ik in Woerden fiets. Ondanks het vreselijke verkeer hier in de stad maar daar zal ik mee moeten dealen.

Even terug naar de belevenissen van afgelopen week en de eerste avonturen in de binnenlanden van Suriname. Want… je kunt pas zeggen dat je écht in Suriname bent geweest als je de binnenlanden hebt gezien..
Zo gezegd, zo gedaan. Mijn 2e weekend ben ik een dag wezen kajakken op de Coropina kreek. Tijdens het verzamelen kwamen meerdere tours samen en was het al snel volop gesprekken met iedereen, ervaringen uitwisselen en ohhh maar daar moet je ook echt heen gaan. (Lijstje wordt met de dag langer ;)
Samen met een gids en nog 2 andere meiden reden we door naar de kreek, nadat we ons lunch pakketje bij de lokale mensen in Lelydorp hadden opgehaald.
Onderweg info over de Marondorpen en Indianendorpen die we passeerden.
De uren vertoeven in de Kajak was totaal geen straf (ondanks het stil zitten wat ik niet zo goed kon). Wat een ongelofelijke rust, wat een super mooi gebied en héérlijk en gezellig om met elkaar op het water te zijn.
Zo gingen we door hoog gras in het water kajakken (een paar meter maar loodzwaar) tussen de honderden libelle’s door, kraaien (hier heten ze tante Annie, hahaha) en was het gewoon zó enorm stil. Toppunt van genieten!
De gids vertelde honderd uit, dus was het amper stil, en reuze gezellig.
Terug aan land en in de auto kwamen de buien met bakken uit de hemel en zaten wij met rode knietjes en neuzen in de auto terug naar huis.

Ideaal zo'n super gids die heel veel weet en die altijd bereid is te helpen en nog steeds veel handige tips doorsluist :)


Zondags gezellig samen met Margriet, Nederlandse vrouw, naar de kerk geweest. Plan was eerst om naar de vogeltjesshow te gaan maar ivm de vreselijke harde regen dit plan maar weer een week opgeschoven. Afgelopen weken erg veel regen helaas maar tussendoor gewoon altijd lekker zonnetje. Ook hier in de kerk werden we hartelijk welkom geheten en hebben we nog héérlijk even op de pier (niet vergelijkbaar met die van Scheveningen ;) gezeten en ook daar weer uren gebabbeld met Nederlanders. Bij Magriet thuis nog even afkoelen en weer door naar mn eigen huis.

Dinsdag op het project bij TylTyl (gehandicapten kids) kennis gemaakt met 3 logopedisten en 2 ergo therapeuten. Leuke meiden.
Samen met de kinderen verstoppertje spelen is echt héél leuk. Weer even indenken: heel wat kinderen in rolstoelen die allemaal lekker mee willen doen, en die zich verstoppen achter een paal, midden in de slaapkamer of waar dan ook en ik maar doen of ik ze écht niet zag. Hilariteit alom maar voor hen is dit al zo leuk, de tantes zijn hier écht schatten van vrouwen maar met hen mee spelen is er niet bij dus ben ik de aangewezen persoon die zich verstopt in de kast, tussen de knuffels en onder de bedden en stof wolken ?
Bij sommige kinderen waarvan je het niet zou verwachten of die nauwelijks kunnen communiceren (of alleen met ogen en iets mompelen), niet zelfstandig kunnen mobiliseren met hun rolstoel worden geholpen door de andere kinderen en zó heeft iedereen de dikste lol.
Na verstoppertje volgen er nog tikkertje, een maf spel met de heks en zó staat de hele boel op stelten totdat het tijd is om de kinderen te baden. Ook hier is het allemaal belastend voor je rug maar toch doen we het gewoon en daarna is het even tijd voor tv en eten. Zo vallen ze op de bank 1 voor 1 in slaap tegen mij aan en kon ik niet meer van de bank af zonder hen wakker te maken om naar huis te kunnen gaan.
Afgelopen vrijdag was het een Nationale vrije dag ivm Chinees nieuwjaar en dat moest gevierd worden. Zelf ging ik wel naar het project om de valentijnsknutsel nog te doen, heerlijke dag aangezien het rustig is op de weg en de kinderen vrij waren van school dus ik kon er vroeg heen. Op het project was het een echte feest dag. Ik had voor hen wat lekkers mee, werd er uitgebreid gekookt (normaal rijst met iets en nu patat , kip, macaroni en spaghetti en sap ipv water) 1 groot feest. Zelfs mochten de kinderen mee naar buiten spelen met de hobbels en in het zand en de hartjes knutsel met als resultaat een mooie slinger was het een TOP dag voor hen en voor ons.
Weggaan mocht ik eigenlijk niet van de kinderen wat de dag kon hen niet lang genoeg duren maar met huisgenootje stond op de planning: het vieren van het Chinese nieuwjaar. S nachts al veel vuurwerk gehoord maar nu kon het feest beginnen. Eerst diverse openingsdansen, toespraak van Desie Bouterse himself en op het einde getrakteerd op geweldig mooi vuurwerk. Met onze neus er boven op maar flinke duizendklappers waren het wel. Leuk om eens mee gemaakt te hebben zo tussen de Chinezen.
Donderdag bij Margriet stond ik weer op een nieuwe unit. Al snel kreeg ik ook weer wat thuiszorg cliënten toebedeeld dus die bezoek ik op de dagen dat ik er ben trouw. Blijf ik een beetje in het ritme ;) diverse mensen kunnen helpen en die zusters weer versteld van staan hoe snel dat (kan) gaan/gaat.
Nadat de mensen ruim voor 9.00 uur al buiten voor de deur zitten (te koekeloeren) heb ik mooi de tijd voor een gezellig praatje, aandacht voor de mensen en daarna is het tijd voor de Soos. Koffie met koekje en een uurtje zingen en de bewoners zijn blij.
Wordt ik na een tijdje bij een mw geroepen want mw had een vraag. Bij een vereniging zoeken ze voor voor een bepaalde dag nog een buitenlands persoon en natuurlijk, je raadt het nooit, of ik dat wilde. .. de uitgelezen persoon, ehmmmm ;-) wat het in houdt wist mw niet maar ben nog niet gebeld voor extra info.
S middags liep ik mee met een andere zuster maar alles wilde ze uit leggen, ik kreeg er een beetje kriebels van maar na nogmaals eens vriendelijk verteld te hebben dat ik in diploma al had draaide het gesprek om en konden we lekker babbelen en was ze helemaal dol gelukkig dat ik haar tips kon geven, kon vertellen over de zorg van Nederland en helemaal gelukkig was ze toen ik zei dat ze als enige het bed op werk hoogte zetten. Wat was ze gelukkig met het compliment, wat jaaaaa zij had de opleiding gehad. Na zo'n 10x bevestigen dat ik het écht nog niet bij andere had gezien kwam het: ik heb fijn met je gewerkt.

Afgelopen weekend was het tijd voor een tripje naar Bigi Pan (betekend groot meer), in Nickerie. Samen met huisgenootje, Margriet en nog een busje vol stagiaires en Nederlandse toeristen begon de tocht van ruim 5 uur. Onderweg gestopt in Groningen en Wageningen en zó door naar Stephanie lodge. Nog niet uit de bus gestapt of de muskieten kolonie ontving ons juichend. Gauw lange broek, sokken aan en smeren maar met deet, héél véél deet. Van bootje de Nickerie rivier over en op naar het volgende bootje . Onze boot hoefde we gelukkig niet of land en door het modder te slepen en dus konden we snel weer het water op.
Daarna 1 uur lang varen om bij de lodge te komen met onderweg ijsvogels, apen, reigers en ga zo maar door.
Grappige was dat met deze trip ook een echtpaar mee was, gevlogen op 1 februari en ook op rij 28 zaten. En toen herkende ik ze pas, ze zaten inderdaad op dezelfde rij, andere gangpad.
Aankomst bij de lodge was helemaal fantastisch! Wauw, wauw, wauw!
1 groot meer met daarop 5 diverse huisjes en lodges op het water.. prachtig en daar wachten 2 meiden die ik ken van huize TylTyl ons al op. Wát een plek, wát een uitzicht en héérlijk vertoeven in de hangmat, op een ligbed. Veel tijd hadden we niet om te rusten want van boottocht naar boottocht om beesten te spotten gingen we. Als opperhoofd camera werd ik geplaatst voorin de boot en konden we op zoek naar flamingo's, rode Ibis. S nachts naar de kaaimannen en de slangen (ik weer lekker voor in het bootje;) en S ochtends om 6.00 uur weer voor de zonsopkomst en de vogels en om 9.00 uur weer voor een grote vaart naar het modderbad en door een mooi meer met daarin allemaal onder water gelopen boomstammen, heel mooi.
Maar goed, op naar het modderbad. Samen met Dianne doken we de modder in om ons helemaal onder te smeren en ons door de modder heen te worstelen. In een ander meer ons weer afspoelen maar daar waren spring visjes. Nou dat heb ik geweten ook want die springen écht uit het water en zelfs tegen mn hoofd aan.
Onze gids van 12 jaar (1 van de 3 zonen van Stephanie, waren allemaal met ons mee) stuurt ons vakkundig door het 60 cm diepe water heen en springt het snelst door de modder heen: gewoon doen als een schildpad ? juist ja ;-)
Na de modder ervaring nog even wat kajakken snel en luieren in een hangmat en zout water douche en helaas moesten we alweer beginnen aan de terug reis. Wat een prachtig plek en avontuur.
Roodgekleurd en met nieuwe ervaringen konden we weer huiswaarts.

“travel the world, fill your suitcase with treasures,
They all have a story that becomes a memory for life!! “



Reacties

Reacties

Manon - Activity International

Zucht.. Wat een verhaal!! Heel leuk om te lezen, zat even weg te dromen! :-)
Blijf lekker genieten, heeeel veel plezier nog!! Groetjes uit het koude Twente, Manon - Activity International

Ruben

Leuk om te lezen, Mar! Nog maar lekker genieten daar!

Gerrie

Wat een belevenissen!! Zo leer je wel heel veel beesten in de jungle kennen, van kaaimannen tot muskieten !! Ik ben jaloers op je als ik zo dit verhaal weer lees. Je bent al weer bijna op de helft van de reis, maar kan nog in ruim 3 weken tijd heel veel beleven!

Caroline

Wat beleef je weer veel! Leuk om je verhaal te lezen en fijn dat je er zo van geniet en dat je zoveel mensen leert kennen. Nog een fijne tijd gewenst!

Rinus

Wat een verhaal en belevenissen. Het enthousiasme spat er vanaf.fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Deze verhalen en wat foto's maken een dik boek. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.

Gab

Heerlijk om te lezen!?
Hoe dichtbij kwamen de kaaimannen??

Marianne

Eindelijk tijd kunnen nemen om te gaan zitten en mee te gaan in je verhalen.... en dát lukte!
Wat bijzonder, ontroerend, mooi, absurd af en toe en hilarisch tegelijk!
Zie je helemaal voor me als n vis in t water daar. Hoop dat je nog terug komt want t voelt bij t lezen alsof je je tweede thuis gevonden hebt!

"Travel is the only thing you buy, that makes you richer"

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood