marianinafrika.reismee.nl

Droom niet over je leven, maar leef je droom!

Hangend vanuit mijn hangmatje deze blog schrijvend, geen straf kan ik je zeggen ;-)

Wetend dat jullie in de vries kou zitten en ik hier, is het ruim 35 graden verschil, komt deze spreuk omhoog:

Droom niet over je leven, maar leef je droom!

Nou dat zit wel goed :-) de laatste 2 weken zijn (helaas) weer ingegaan en aanstaande zaterdag komt Marjanne al. Super, super Leuk en ik zie er ook écht naar uit maar ook dubbel omdat mijn eigen tijd dan om is en de tijd gaat al zo hard. Stiekem zou ik best wat langer willen blijven maar alles wat ik wil doen prop ik gauw nog even in de komende dagen ;-)

Soms heb ik het gevoel alsof ik al lichtelijk de boel aan het los laten ben hier als soort afscheid maar anderzijds heb ik gewoon nog 2 weken.

Na het typen van mn vorige blog wilde ik net geen slapen maar daar dachten de buren op de weg hier achter anders over, héél de avond al genoten van muziek (er zijn hier héél véél huisfeestjes) en middernacht kwam er me toch een prachtig vuurwerk naar boven.. wauw! Hangend uit mn raam heb ik met grote ogen zitten kijken. Nou zulk vuurwerk zien wij in Zegveld niet hoor met oud en nieuw, hihi.

Buren waren onvermoeibaar en na een uurtje vuurwerk afknallen kon ik ook eindelijk slapen.


Zaterdag was het tijd om (verre) familie (neef van mn vader) op te zoeken hier in suriname. Super leuk om hen na contact nu écht te ontmoeten. Taxi was via via gauw geregeld aangezien het beste een stukje uit de stad was. Voor mij weer een mogelijkheid om weer een extra stukje van het land te zien, Leuk!

Aangekomen had ik de tijd om eerst kennis te maken met de 3 kinderen van 13,16, 17 jaar.. gezellig gebabbeld en kennis gemaakt. Op mijn vraag wat ze ervan vonden dat ik kwam antwoorden de jongste: leuk en een beetje excited ;-) Na een tijdje kwam hun moeder (Surinaamse) ook thuis en ook daarmee gezellig gebabbeld. Na een tijdje de buurt verkend, prachtig plekje op een dijkje met de commewijne rivier (waar de familie overigens ook aan woont), door Alkmaar heen gereden, geweest op het plekje waar de urn staat van de vorig jaar overleden man en vader van hen en daar even bij stil gestaan, gegeten en naar een mooie tuin wezen kijken. Eigenlijk een hele gewone dag maar leuk om met hen een dag mee te gaan en zo kennis te maken met elkaar.


S avonds net thuis kwam Angela aan vanuit Nederland ook via Activity international. Reuze gezellig en nu zijn we met zn 3tjes in onze SunSmile villa :-)

even wat over en weer gebabbeld en toen maar weer door naar de stad want jaja, er was weer een feestdag ;-) samen met Margriet Paramaribo bij avond/nacht verkennen was ook nog nieuw voor ons.

Het was de avond/dag van de vrijheid en revolutie (soort 5 mei bij ons ;-) en daar wilde wij natuurlijk ook wel even wat van opsnuiven en meekrijgen. Van diverse bronnen kregen we door dat het om 21.00 uur zou beginnen maar zo gaat het niet hier. Nederlanders hebben de klok, Surinamers de tijd :-) :-) en daar wen je aan. Daarom eerst maar gezellig drankje gedaan en laat nou zijn dat het net een avondje live muziek is.. nou wie vaker met mij op reis is geweest die weten dat ik daar dol op ben. Leuk Peruaans mannetje die met gitaar, fluit en zang leuke liedjes en ohhh dat vraagt gewoon om héél vrolijk van te worden.

Na een privé rondleiding langs de waterkant door een vriendelijke meneer, een ander Surinaams bandje, mooi uitzicht langs de waterkant liepen we terug naar DE plek waar het feest zou plaats vinden. Langzaam maar zeker arriveerde er belangrijke genodigde mensen en werden wij getrakteerd op leuke muziek en zaten we daar op onze stoeltjes te wachten op wat komen gaat. Desie Bouterse kwam als laatste en het gebeuren kon beginnen. Iets naar voren gegaan om de boel goed te kunnen aanschouwen. Met live uitzending op de Surinaamse tv, drones vliegend over ons heen werden de kransen gelegd, het vrijheidsvuur ontstoken en kregen diverse Godsdiensten de kans een wens en gebed uit te spreken over het land Suriname. Weer een belevenis later en in de late uurtjes weer huiswaarts.

Na enkele uurtjes slaap weer vroeg met Margriet en Dianne in de stad om naar de vogeltjes te kijken. Dé hobby hier voor veel mensen, héél veel surinamers hebben ook een vogelkooitje thuis. Elke zondag héél vroeg komen ze bij elkaar om de vogels te trainen, wedstrijden te doen etc. Aangekomen stonden diverse vogelkooitje al klaar en kregen wij wat uitleg over de spelregels. Vogel die het meeste fluit is de clou. Na nog een tijdje struinen langs de waterkant, drankje tussen wat dronken surinamers die heel graag een praatje wilde met ons en ondertussen een 1 liter fles Parbo bier op drinken hadden we het gauw genoeg gezien.

Ik gauw huiswaarts om mee te gaan met wat jongens van het huis naar hun kerk. Huisbaas van dit appartement is de dominee. Bijzonder want deze dominee heeft hart voor de zaak, heeft deze kerk zelf opgezet, betrekt minder bedeelden en evangeliseert: mooie visie.

Bij binnenkomst veel kinderogen op me gericht en die blijven ook de hele dienst om kijken ;-)

Zomaar wat grappige dingen tijdens de dienst: voorganger komt een half uur na aankomst aan met vrouw en kinderen en begint gelijk met zn preek, tijdens de mededelingen wordt de agenda er even bijgehaald om te checken wat er allemaal op te planning staat en ook hier wordt ik weer met applaus ontvangen. Voor hen was het een eer dat ik er was in deze Surinaamse kerk en voor mij speciaal werd de dienst in het half Surinaams, half Nederlands gedaan wat goed te volgen was.

Jammere was dat de jongen met wie ik was zou spelen met zijn band maar helaas, hij had een onvoldoende gehaald op school dus hij mocht niet spelen.. Super sneu en jammer voor mij maar de zangeres heeft het goed gemaakt. Wat een stem :-)

Vandaag afscheid genomen op het project van huize Margriet, afscheid genomen en bedankt met lekkers en kaartje met boodschap en wens voor het huis.. op naar nog enkele dagen bij huize TylTyl en vandaag een dolfijnentour. Hopelijk gaan we ze spotten :-)


Sterkte in de kou daar of schaatsplezier mocht dat al mogelijk zijn :-)

Reacties

Reacties

Rinus

Je hebt er eigenlijk geen tijd om te slapen. Wat een druk programma. Wij hebben de klok en de Surinamers de tijd. Gebruik de komende tijd goed, want de tijd vliegt. Thuis mag je weer bijkomen. Veel plezier nog.

Gerrie

Je hebt al weer veel meegemaakt en als ik het zo lees, speelt MUZIEK een grote rol in Suriname. Lekker ontspannen en genieten van vrolijke mensen en muziek maken. We kunnen er nog wat van leren!

buurman Peter

Wat heerlijk zo'n werkvakantie, vol indrukken en belevenissen die jou nog meer doen stralen dan je anders al doet, wat bij de Surinamers natuurlijk direct binnenkomt maar ook je lezers blijmaakt: kort maar hevig, verrukkulluk!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood