marianinafrika.reismee.nl

Volop genieten! :-)

Hallo koukleumend Nederland,

Diverse berichten krijg ik binnen van sneeuw, schaatsende mensen en hoe koud het wel niet is ;-)
Voor mij nog 10 dagen hier in het mooie Suriname. Nog 10 hele dagen volop genieten en wel samen met Marjanne. Gisterenavond heb ik haar verwelkomt op het vliegveld, joehoe! Hoe leuk is dat :-) leuk om haar de mooie plekjes te laten zien en samen nog de binnenlanden in te gaan. Vanaf maandag zit het helemaal vol met leuke tripjes en af en toe zullen we 1 nacht terug zijn op de Jacobastraat om gelijk de volgende dag weer te vertrekken met een volgende tour.

Nu eerst weer de avonturen van afgelopen week:
Nadat ik maandag afscheid heb genomen van huize Margriet gingen we s middags rond een uur of 2 met Margriet en haar collega, die ook voor 1 week over is, dolfijnen spotten. Op naar Leonsberg om daar met een bootje voor ons 3 te gaan varen. Wat een heerlijk dag, zonnetje op mn bol, gezellige mensen. Dolfijn garantie hadden we op voorhand gekregen maar dat het zo ontzettend gaaf zou zijn had ik niet verwacht. Nog geen paar minuten in de boot of de dolfijnen zwommen al om ons heen. Niet ergens in de verte, nee, gewoon op 2 meter afstand. En niet 1 dolfijn, nee gelijk een stuk of 5. Wat een prachtige beesten, wauw. Af en toe wil ik wel een gilletje uitslaan van hoe mooi het wel niet is maar ik kan me inhouden. De bootsman bleef steeds in de buurt en voorop het dek had ik het mooiste zicht.. ontzettend lastig om foto's te maken maar ohhh het staat op mn netvliesje geprint. Prachtig!!!
Na écht ontzettend veel dolfijnen gezien te hebben vaarde we door langs de oever, naar de monding van de Surinamer rivier overgaande op de Commewijne rivier en zo hadden we kans om nog rode Ibusen te spotten, pelikanen en andere mooie grote vogels kwamen we onderweg tegen, vissers die hun vangst proberen te halen.. wat een heerlijkheid op een gewone maandagmiddag.
Onderweg naar Braamspunt nog een strand wandeling gemaakt en hadden we uitzicht Atlantische Oceaan.. bloedje heet op het strand dus dat werd geen urenlange wandeltocht.
Net voordat de zon onderging weer terug, taxi regelen was wat lastiger maar gelukkig konden we met wat mensen die ook op tour waren mee terug rijden..

Dinsdagochtend op naar de vlindertuin in Lelydorp, eerst een tijdje zelf mogen rondlopen in de vlindertuin. Super mooie vlinders van blauw, paars, oranje tot gele. Van klein tot groot.. na de vlindertuin konden we daar naar de kwekerij en konden we zien hoe de vlinders gekweekt worden. Mooi proces. Tevens worden er ook schildpadden gekweekt en bij de vraag of iemand een schildpadje vast wilde houden wilde ik best wel natuurlijk..
Schildpad van 6 maanden vast gehad, wat een schattig beestje.. schildpadden kunnen behoorlijk oud worden..
S middags gauw weer door naar TylTyl. Toen de kinderen vroeg hoe lang ik nog zou komen en ik zei dat het mijn laatste week zou zijn betrokken de gezichten van de kinderen wel maar gelukkig was het nog niet zover.

Woensdag naar de Mytylschool geweest waar Eva en Charlotte (2 meiden die ook bij TylTyl komen) hun stage lopen. Veel kinderen van TylTyl zitten hier op school. Mooie school met wel goede spullen.. bij de school hoort het revalidatie centrum. Verder zit er in de school een zwembad, een mooi binnenplein met diverse hulpmiddelen maar die nauwelijks gebruikt worden begrijp ik. Kennis gemaakt met de directrice, penningmeester en diverse docenten.. sommige dachten dat ik kwam om vrijwilligerswerk te doen want ook hier konden ze me wel goed gebruiken maar helaas is dit de laatste week vrijwilligerswerk en past het echt niet meer in het soms lekker gezellige drukke weken :-)
Enkele klassen zitten soms alleen als de juf er niet is of nog wat langer pauze houdt.. ik zou zo een lesje geven (op mijn manier) maar goed.
Ontzettend leuk om met Eva en Charlotte (beide stagiaire ergo therapie) even mee te lopen en hun therapieën te zijn..

S middags weer door naar TylTyl. Ondertussen weten de kinderen al dat we vaak naar buiten gaan en dit is dan ook favoriet. Nadat we gegeten en gebadderd hadden ging ik weer met enkele kinderen naar buiten om hen weer op de schommels te tillen, aan het klimrek te laten hangen, in de zandbak de grootste zandtaarten te laten maken en gewoon lekker onder het afdakje te zitten kijken.. "gewoon" dat ze "gewoon" mee kunnen doen.. Wat een plezier beleven ze eraan en anders ik wel..
S middags wel even een moeilijk momentje beseffend dat het bijna voorbij was de tijd bij TylTyl. Beseffend dat als ik en de andere meiden er straks niet meer zijn de kinderen écht weer een groot gedeelte van de tijd moeten rusten s middags, zelf moeten spelen, niet meer dagelijks s middags naar buiten kunnen etc..
Weinig beseffend dat wij/ik écht van meerwaarde zijn en de kids er echt van genoten hebben zal ik het toch weer los moeten laten..
Echt ze hebben een goed thuis en lieve tantes maar ze moeten zich wel zelf vermaken.
Super lief hadden Eva en Charlotte, toen ik buiten was met de kinderen en hun "therapieën " zouden gaan doen stiekem een mooie slinger gemaakt alvast als afscheid..
Mooie slinger: we ? Marian. Super schattig en de oogjes van de kinderen straalden.

S avonds gezellig met 2 dames naar een groot winkelcentrum geweest: even een gezellig avondje met elkaar, wat winkelen en als afsluiter een smoothie bij de enige echte MACdonalds vandaan.. hmm..
S nachts nog gauw even 30 vlinders maken van papier met een lolly erbij en voor alle kinderen een kleinigheidje erbij.

Donderdag was dan écht de laatste dag en de kinderen kwamen er zelf al mee dat dit écht de laatste dag is, tot hoelaat ik precies zou blijven en met knuffels en kusjes overladen nog lekker de hele middag gespeelt en geknutseld, voor lezen en helpen waar nodig..
Voor mezelf al steeds wat afscheid nemen want ohhh wat heb ik daar een gruwelijke hekel aan. Traantjes zitten vaak hoger naast de glimlach die ik op zet.
Na een bedankwoordje van de leiding en mooie woorden waren ze verbaasd te horen dat ik weer terug zou gaan naar NL over een paar dagen. Ze dachten werken dat ik hier woonde omdat ik me zo vrij beweerde, voelde als 1 van hen en ik zou altijd welkom zijn!!
Na wat dikke brasa's (knuffel) en afscheid van de kinderen was het tijd om te gaan. Terug naar huis was het even slikken, klein traantje wegpinken maar ook met een dankbaar gevoel dat ik me hier heb mogen inzetten sluit ik het project héél fijn af..

S avonds een kleine borrel georganiseerd voor de meiden en huisgenootjes die ook hier namens Activity international hier zijn. Even gezellig, verhalen uitwisselen. Leuk!

Vrijdag was het (weer) een nationale feestdag. Dit keer een hindoestaans feest: Pagwa. Nadat ik s ochtends even lekker bij het zwembad heb gehangen was het s middags tijd voor het feest. Gehouden in de Palmentuin en op het onafhankelijkheidsplein en Dress code wit togen we met elkaar die kant op.. met zelf een blauwe poeder op zak en lopend door de palmentuin wordt je van alle kanten belaagd en bestrooid met poeder en gekleurde olie. Geniaal en prachtig feest, mooi weer en blije mensen, muziek en zonnetje erbij maakte het tot een top dag! Groen met rood gekleurd gezicht, wat eens een wit hempje was, was eind van de dag tot regenboog gekleurd, haren paars maar absoluut leuk om mee te maken..
S avonds gezellig met Eva, Charlotte, Dianne en Brigrit een hapje gegeten aan de waterkant en taxi charteren die ons met al die poeder naar huis wilde brengen..

Zaterdag was er door wat jongens hier van het huis een gezellige dag georganiseerd. Ik hoefde niets te doen, hihi, alleen maar klaar te staan om 10 uur..nou dat moest me nog wel lukken. Onderweg hier en daar nog wat boodschapjes moeten doen maar daarna konden we, met veel muziek, naar Carolinakreek.
Mooi plekje, gezellig gezelschap en prachtig weertje genieten. Heerlijk om me te bewegen onder de surinamers en met 3van hen de dag op stap te zijn..
S ochtends vroeg hadden ze al gekookt, hangmatje werd op gehangen: op en top geregeld zo.. :-)
Tevens ideaal omdat het vlak bij het vliegveld lag en we Marjanne konden oppikken. Vliegtuig was al geland maar tevens duurt het vrij lang voordat je werkelijk je koffer hebt en door de douane heen bent. Maar na een uurtje hinken van been naar been maar wel met gezelschap van 1 van de jongens kwam Marjanne.. jeeeeeh. Super Leuk!

Heel leuk om héérlijk bij te beppen en de komende dagen héél veel van de binnenlanden te gaan zien..

Nog 10 dagen volop genieten!


Ps. Ik heb hier al een baan aangeboden gekregen als receptioniste dus wie weet ;-)

Goede zondag mensen :-)


Lieve groetjes

Reacties

Reacties

Eline

Als je het maar uit je hoofd laat die baan!!? Geniet nog van de laatste weken, maar moet goed komen als die voorgaande verhalen gelezen hebbende....

Rinus

Nou nou wat een verhaal. Het is volop genieten. Je bent bijna een bekende Surinaamse geworden. Goed te lezen dat de kleine dingen het zo doen. Wat een dankbaarheid. Als je terug komt moet echt weer omschakelen. Maar dit pakken ze je niet meer af. Nog een fijne tijd gewenst.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood