marianinafrika.reismee.nl

Van bushgirl tot jungle verhalen

Lieve mensen,

Laatste blog zo ongeveer is aangebroken helaas!! Snik,snik.. zittend op het balkon in het ochtendzonnetje om nog even volop te genieten van de zon maar eerst even alle avonturen typen zodat jullie kunnen meegenieten.. want ohh boy wat hebben we veel gezien, gedaan en beleefd :)

Zondag nog eerst even een "rustige" dag gehad in de stad, super leuk om Marjanne te laten zien waar ik me de afgelopen 6 weken thuis heb gevoeld! S ochtends eerst naar de Surinaamse kerk geweest. Dit keer mochten de jongens van het huis wel met hun instrumenten spelen in de dienst. Super Leuk en vol enthousiastme kwam het ene nummer na het andere nummer, gelukkig voor ons her en daar een Engels of Nederlands nummertje en wij ook weer helemaal happy.

Ook nu werden we weer volop welkom geheten en vonds de kerk het fijn dat we er waren en betrokken zijn bij deze kerk. Nadat ook Marjanne nu welkom was geheten was het de beurt ook de gast predikant. Speciaal voor ons werd de kerkdienst in het Nederlands vertaalt al bracht dat verwarring met zich mee maar wij konden het gelukkig volgen zo.

Na de dienst en enorme tropische regenbui was het tijd om als gids te gaan spelen en Marjanne de stad te laten zien. In vogelvlucht langs de mooiste plekjes. Even tijd al thuis te hangen in de hangmat of we kregen alweer bezoek van de dominee/huisbaas. Gezellig gebabbeld maar zoals altijd vliegt de tijd en moeten we soort van nog haasten (wat is dat ;-) om s avonds naar de internationale kerkdienst te gaan in de kerk waar ik de 1e week ook geweest was. 2 jongens van het huis wilde nu wel met ons mee naar de kerk dus zo geschiede.in 1e instantie nog rustig in de kerk maar vanzelf druppelen de mensen binnen. Vrouw heette ons welkom en vroeg of we voor het eerst waren. Toen ik zei van niet wist ze het mteen weer en zei ohhh maar jij zat 3 weken geleden boven in de kerk.. zo goed gespot ;) s avonds nog even naar de waterkant geweest, héérlijk dit soort dagen.

Maandag was het dan zover en kon de tour reeks beginnen.. afgelopen weken hele planning in elkaar gedraaid en nu dan eindelijk de binnenlanden in en Suriname verkennen. Her en der al best wat tripjes gedaan maar nu echt naar de rimboe.

Op naar een 3 daagse tour naar Brownsberg, Stone island en berg en dal. Lekker touren, kilometers maken en weer veel info onderweg. Onderweg genoeg te zien van zandpaadjes, dorpjes, jungle etc. Aangekomen bij de voet van de berg kon de stijle weg naar boven beginnen, smal paadje maar natuurlijk is inhalen gewoon mogelijk hihi. Onderweg komen we eën bordje tegen 10 KM toeteren, whahahaha, zodat eventuele andere bezoekers weten dat wij er aan komen. Onderweg nog 2 dode slangen tegen gekomen maar niets houdt ons tegen. Aangekomen boven op de berg kwamen we bij ons kamp waar we zouden slapen in een hangmat. Weer een belevenis en back to basic. Maar wat een uitzichtsplek. S middags geklommen naar de Leo en Irene waterval.. best een tippeltje lopen en oppassend voor boomwortels, stekelende bomen maar lachend zijn we boven komen..

onderweg onze lunch opgegeten tussen de voorbij slingerende apen of apen de tussen de bladeren doorloeren :) s avonds weer een ander uitzichtspunt, maaltijd boven op de berg en na nog een avond wandeling was het tijd voor de 1e nacht in een hangmat. Met een goede tip in gedachte vielen we als een blok in slaap. Geniaal en slaapt (eenmaal goede houding gevonden) nog helemaal niet verkeerd.. wel fris boven op de berg door de mist en de hoogte maar wauwwwww wat een pracht plekjes levert dat op.. heel magisch plaatje en gevoel om alleen boven op de berg/wereld te zijn.

Na die tijd weer de berg af om door te gaan naar stone island. Iets verder op. S ochtends vroeg was het water al héérlijk om in te zwemmen en dat met uitzicht op Brokopondo en de brownsberg. Prachtig plekje met strandje, ook weer prima vertoeven. Na de papegaai even vast gehad te hebben (Avifauna is er niets bij;) en geluncht met uitzicht op het meer konden we met bootje naar een eilandje om luiaard aapjes te spotten. Leuk tripje zo! Nog even langs een stuwmeer en op naar Berg en dal.. Na een nacht hangmat was dat luxe positie. Hele mooie accommdatie aan de suriname rivier, super mooi huisje, héérlijk eten, prachtig zwembad aan de rivier nou op en top!! Zwembad wisten we gauw te vinden maar vooral ook lekker relaxt. Wij weten best wel van doorgaan maar even helemaal niets,een echte echte warme douche op een fantastische plek is ook écht wel fijn.

Volgende ochtend was vol gepland met activiteiten: kabelbaan, kajakken en nog even een (historische) hike. Beginnend bij de kabelbaan konden we na de oefenronde samen met 2 gidsen van boomtop naar boomtop sjeesen. Super leuk met als hoogtepunt de baan over de Suriname rivier heen... waaaauw! Wat een wauw momentjes hebben we al gehad.

Na de kabelbaan weer door voor 1,5 uur kayakken . Onvermoeibaar gaan we door ;) nog voordat de gids er was lagen wij al aangemeerd op het strandje om te zwemmen en af te koelen. lunch en historische hike er achteraan maar ohhhh wat vliegt de tijd. Met de personeelsbus worden we weer naar Paramaribo stad gebracht..onze thuisbasis. Nu weer voor 1 nacht

Donderdag weer fris en fruitig voor de nieuwe trip dit keer naar Galibi. Thuis opgehaald door gids Gerrit kon de trip beginnen. Wederom een prive tour, super fijn.. eerst kleine 3 uur rijden naar Albina om daar nog 1,5 uur te varen naar Galibi. Onderweg nog even gestopt en ja hoor: wat komen we daar tegen. Een vogelspin!! Of we die even vast willen houden, harig beestje maar even een knopje om en die spin vastgehouden. Weer afvinken van het lijstje ;-)

Het idee te varen naar het einde van de wereld, héérlijk idee. Zittend voor in het bootje een pracht uitzicht met af en toe maar even goed vasthouden om niet uit het bootje te stuiteren. Aangekomen in de Galibi, werden onze spullen met quad opgehaald en naar onze slaapplaats gebracht. wat een pracht plekje ook weer. Super gezellige gids, heerlijk om als (bijna) enige toeristen daar te zijn en te genieten op het strand, uitzicht, rondleiding door het dorpje..

Best bijzonder: er wonen 2000 mensen in dat dorpje. Kan geen auto komen (in onze boot werd er dan ook gerust wat boodschappen en zelfs een vriezer in gestopt) maar toch is het dorp zelf voorzienend qua winkeltje, school etc. Bijzonder om te zien. S avonds van 19.00-23.00 is er stroom.

Nadat we ons avondeten hadden op gesmikkeld kon het avontuur van de zee schildpadden beginnen. Super gaaf!! In het donker struinen we achter de gids aan die als enige een klein infarood lampje heeft om de schildpadden niet af te schrikken. Al snel kwamen we wat sporen tegen en ja hoor daar komt een reuze schildpad vanuit de zee het strand op gekropen. Super bijzonder.. Na een tijdje 5 schildpadden gezien, genoten van de prachtige sterrenhemel kwam er een andere groep aan waardoor wij het wel welletjes vonden en terug gingen naar het kamp.. gids had een kampvuur geregeld en zo zaten we daar nog wel eventjes tot in de late uurtjes maar oh wat hebben we gelachen.. héérlijk!

Sorry mensen, rest van de blog volgt nog.. gauw even koffer pakken, verder afscheid nemen en er nog een leuke dag van maken :) mogelijk volgt het in NL of vanavond op het vliegveld ;-)

Gerrie

Fantastisch allemaal en weer een mooi verhaal van gemaakt. En maar weer naar Nederland vliegen morgen. Wij willen je ook weer eens zien !!! Tot morgen !!!

Rinus

Dat is wat anders dan een rondje Meije. Geweldig wat een verhaal. Wat een belevenissen. Je kunt er zelf wel als gids gaan werken.

Doingoood