marianinafrika.reismee.nl

Afscheid nemen bestaat niet

Liggend aan het water bij een kreek, laatste zonnestralen mee pikken en deel 2 van de blog typen. De laatste uren en minuten tikken weg.. en met een kleine brok in mn keel is het afscheid nemen.

Even weer terug naar waar we waren, namelijk de tocht naar Galibi.
S avonds de schildpadden gespot en even aangeraakt. Helaas konden de schildpadden niet echt een plekje vinden om te eieren neer te leggen maar wel onwijs gaaf om ze te observeren en ze gezien te hebben. Wat een leuke beesten :-)
S avonds nog een kampvuur met de gids en 1 lokale bewoner, wat hebben we ontzettend gelachen.. het hele dorp heeft geweten dat we er waren ;-)

2e dag was het een bezoek brengen aan Frans Guyana. Daar hebben we een gevangenis bezocht, stadje bekeken. Het idee in een totaal ander land te zijn door de Frans sprekende mensen etc was grappig om te merken. Blij na dat ochtendje weer in Suriname te zijn voelde toch wel beter..
Op de terug weg nog door een dorpje gereden, het dorpje waar Kenny B opgegroeid is. Onderweg stelde de gids voor of ik een stukje wilde rijden dus dat een klein uurtje gedaan om net voor de politie controle post weer te stoppen. Ideaal om met een automaat te rijden en leuk om op een rustige weg even te rijden..
Gids luisterde goed naar onze wensen en stelde voor om nog even langs Peperpot te gaan.. Marjanne en ik zijn zelf door het bos gestapt en op zoek naar dieren spotten.. Weer een kleine 5 KM in de benen maar écht veel dieren hebben we niet gespot. Aan het einde weer terug bij de gids nog wat apen gezien en bij de plantages wezen kijken..

Eenmaal terug in de stad de verjaardag van Marjanne alvast gevierd met etentje en live muziek.. gezellig samen even terug kijken op de afgelopen dagen en de nog komende dagen..

Zaterdag alweer vroeg de wekker om om 7.00 uur klaar te zijn voor de trip naar Voltzberg en de Raleighvallen.. Super leuk want veel bekende gingen mee op mij/onze laatste trip door Suriname heen.. Margriet, meiden die ook via Activity in Suriname zitten, meiden van project TylTyl en met nog 4 andere mensen kon de trip beginnen..
En hele trip werd het ook, 3 dagen naar de jungle, buiten bereik van alles en de bewoonde wereld.. 4 uur met de bus en 3 uur varen én wéér het idee hebbend naar het einde van de wereld te gaan. Op naar fungi eiland bij de Raleigvallen.. Blij er na al die reis uren er te zijn want zit vlees hadden we echt niet meer.. Onderweg nog gelunch op een ander eiland en bij aankomst eerst maar de hangmatten weer ophangen voor de komende 2 nachten.. S avonds nog wat gezelligheid maar ook vast doorslapen voor de tocht de Voltzberg op..
Rond 8.30 uur vertrokken met bootje naar het bos waar we zouden starten.. flink stappen, lopend door de jungle, luisteren naar de beesten, toekan's spotten, springend over modderige boomstammetjes, proberend niet te struikelen over boomstammen en zo flink doorstappen totdat we rond lunchtijd aankwamen bij het plateau waar we de Voltzberg héél mooi zagen.. het zwaarste deel moest nog komen maar we gaan ervoor..
Enkele bleven achter en deden niet de klim naar de top. Enorm klauterwerk 1 stukje maar daarboven hingen gelukkig touwen wat het makkelijker maakte.. en ja hoor eenmaal boven..Prachtig uitzicht.... we did it!!
Terug naar het bootje kwam de vraag of er nog mensen waren die wilde zwemmen naar de lodge door de stroomversnelling.. ja hoor, zwemvest aan en gaan... Super Leuk!! Uitkijkend voor de rotsen onder water maar ohh ook zo leuk dit ;-)

Moe en voldaan begonnen we aan de terug tocht met weer zo'n 10 KM lopen. Zigzag door de rimboe maar eenmaal terug bij de lodge konden de voetjes nog niet rusten want nog even op het vliegveldje kijken,toekan's kijken, apen bananen voeren, genieten van de maaltijd en s avonds nog weer een band, de Raleighboys, die wel wat muziek gingen maken voor... Met nog een prachtige sterrenhemel als traktatie was het echt alweer tijd om te slapen..
Volgende dag nog weer een aantal kilometers naar de moedervallen klauteren en de terugtocht naar huis kon weer beginnen..

Beginnend met de koffers inpakken,nog even wat eten met huisgenootjes, lekker opfrissen, koffer inpakken, nog even een afscheidsdrankje met de jongens van het huis waar ik/we de afgelopen tijd veel mee opgetrokken heb... moeilijk voor hen en voor mij om iets wat net opgebouwd is los te laten, nieuwe vriendschappen zijn maar helaas, het ticket terug is onveranderlijk..

Dinsdag/vandaag de dag van vertrek, afscheid nemen van mensen en ohhh wat heb ik daar een gruwelijke hekel aan.. ook Suriname, de mensen die ik ontmoet heb, de andere vrijwilligers, de projecten hebben allemaal een geweldig mooi plekje in mn hart.. onwijs fijn dat ik de afgelopen weken een geweldige tijd heb gehad, me thuis heb gevoeld, nieuwe vriendschappen zijn ontstaan..
Met een dikke brasa, bedankjes, lieve woorden en tranen alvast afscheid genomen in het huis.. nog even deze dag op pad geweest naar een kreek dus nog een perfecte laatste dag.
Brok in mn keel doorslikken en nog even flink genieten..

Super fijn en onwijs genietend van het feit dat Marjanne er de afgelopen 10 dagen bij was, mijn leventje hier gezien heeft, heerlijkheid om samen te genieten en deze avonturen te beleven.. thanks Mar!!

Wij beginnen zo aan de terugvlucht, op naar de kou in NL.. Brr..

Tot gauw lieve mensen..

Doingoood