marianinafrika.reismee.nl

1e dagen in Paramaribo

Daar komt ie dan *tromgeroffel* de 1e blog live vanuit Paramaribo ;-)
Gek idee om de blog hier nu te typen terwijl het middag zonnetje op mijn bol schijnt, ik kan je zeggen: héérlijk!

Maar laat ik bij het begin beginnen.
Donderdag 1 feb '18 was het dan eindelijk zover en werd ik weggebracht door Anita naar Schiphol.
Omdat m'n koffer iets te zwaar was moesten er 2 zware boeken in m'n handbagage. Dat probleem eenmaal verholpen had ik groen licht en verliep alles vlotjes en wel.

Eenmaal in het vliegtuig een mooi plekje bemachtigd (ideaal dat vooraf inchecken ), de vlucht kon beginnen. Op naar Suriname!
Ondanks dat ik niet bij het raam zat toch NL van boven kunnen zien (richting Den Haag) en wederom in Suriname weer een prachtig gezicht.
Wauw, wat een bossen, wat een jungle.. wat een land. Het land waar ik die komen de 6 weken mag verblijven :-) Lucky me!

Eenmaal uit het vliegtuig, jaja de 1e stappen op Surinaamse bodem, kon het wachten voor de immigratie beginnen. Tjonge wat een rij en duurde dan ook wel eventjes voordat ik daar door heen was. 65+ kreeg voorrang en daarna was het mijn beurt. Mn formuliertje al in het vliegtuig ingevuld, visum had ik al en met 2 stempels rijker mocht ik door. Op naar mn koffer. Ook daar moest ik even op wachten maar wat een geluks gevoel als je koffer eraan komt ;-)
Zoals afgesproken zou ik opgehaald worden dus op zoek naar een bordje met mijn naam. Leuk idee toch ;-) en ja hoor. Vermoeid van het wachten stond daar een jongeman (Kevin) mij op te wachten en kon de reis (ruim 1 uur) naar Paramaribo van start.

Vliegveld is niets vergeleken Schiphol, er landen hier wel 4 vliegtuigen soms per dag!
Leuk om gelijk het land een beetje te leren kennen en je ogen uit te kijken naar alles wat je ziet: schitterend.

Aangekomen op de Richardstraat gauw even kennis gemaakt met de achterwacht voor mij zodat ik weet bij wie ik terecht kan en mn fietsie gezien waarop ik mag gaan touren de komende weken :-)
Eenmaal aangekomen op de Jacobastraat en mn kamer gezien kon het acclimatiseren beginnen, om te starten het tijdsverschil in NL (4 uur verschil)

Volgende dag was het tijd voor de stadstour. Samen met nog 4 andere konden we kennis maken met de stad, stukje geschiedenis van het land, en van wijk naar wijk, hoogtepunt naar hoogtepunt.
Ontzettend veel houten huisjes hier, je zou denken dat veel van die huisjes zo oud en vervallen zijn dat er niemand meer woont maar niets is minder waar. Zolang er gordijnen hangen is het bewoonbaar.. kon het me amper voorstellen. Bizar! Ik maakte nog de "grap" dat bij 1 zuchtje wind het huis om ligt maar dat is hier niet vaak het geval aldus de gids.
Fort Zeelandia, palmentuin, langs een synagoge en moskee naast elkaar (wat héél bijzonder is) maar in vrede naast elkaar staat, zo nodigen beide godsdiensten elkaar uit bij een feest want met feesten en eten valt niet te grappen :-), over een hoge brug over de Surinamerivier, onafhankelijkheidsplein, arme wijk, rijke wijk, groente en fruit markt en zo maar door.. na nog een héérlijke koude kokosnoot kwam de trip ten einde en moest ik mijn weg weer vinden.
Het grappige is dat iedereen wel even denkt dat ik de weg wel weet maar helaas, zo snel ben ik niet ;-) afgezet bij een taxi meneer die mij wel 'even' terug zou brengen.
Even indenken: een man met gouden tanden, groot liefhebber van hasj en 1x raden: het gesprek ging dan ook over hasj. Nou laat ik daar net niets van afweten, jammer voor hem, gelukkig voor mij was ik al snel weer thuis.

Vandaag (3 feb) zit ik gelukkig al iets meer in de tijd van hier.
Vandaag op de fiets de stad in gegaan (heel komisch alleen Nederlanders worden hier op de fiets gezet, zo lijkt het ;-) ) hele stukken en wijken door heen gefietst aangezien ik (nog) geen route kaart had.
Best heldhaftig hier aangezien je hier niet zoveel mooie fietspaden hebt en verkeer net anders om rijdt.. eigenlijk zouden de surinamers ook moeten fietsen, scheelt een hoop file (jaja) op de weg. Maar alles goed en wel, fiets ik in ene langs het project waar ik maandag ga starten. Mooi, weet ik die ook weer te vinden :-)

Na nog wat mooie plekken bezocht te hebben nog naar: Paramaribo Zoo geweest.. een dierentuin met allemaal Surinaamse dieren. Van papegaai, mieren eter, apen, otters en nog meer beesten waarvan ik de naam niet meer weet ;-)
Zo'n 6 fiets uren later (en zadelpijn, leuk detail hé ?) maar veel gezien en beleefd weet ik nu wat plekjes te vinden.. en kan ik zeggen dat ik me hier wel thuis ga voelen.

Ik zie er naar uit om maandag op het project te gaan beginnen..


Fijn weekend daar in Nederland ( k zag op het 20.00 uur journaal dat het lekker koud wordt, geniet ervan maar blij dat ik hier zit :-) en lieve groetjes uit Suriname

Reacties

Reacties

Marianne

Wow wat omschrijf je t geweldig! Zie je al helemaal gaan daar op je fiets met t zelfde enthousiasme waarmee je door Woerden kneurt. Wat n indrukken al de eerste dagen en heb enorme bewondering voor je dapperheid! #engetaximeneer

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood